Bazen
hayatımızda ufak süslemelere bazense köklü değişimlere sebep olan ve birden
beyninizde parıldayan o güzel fikirlerinize nasıl ulaşabileceğinizin teknikleri
üzerine biraz yazmak istedim. Fikir nasıl üretilir? sorunuza cevap olmak
adına biraz harekete geçelim. Her gün hepimiz en küçükten en büyüğe fikirlere
ihtiyaç duyarız. Kimi zaman birilerine danışır kimi zaman da ilham perimizle
karşılaşırız. Aslında bu söylediklerim dışında da teknikler mevcut mesela ilham
periniz izne çıkmış olabilir ya da arkadaşlarınız ulaşamayacağınız bir mesafede
olabilir. Fikir üretmek oldukça yetenek işi olsa da yetenekleri kısıtlı
olanlarımız veyahut fikirlerimize ipucu olacak birkaç teknik mevcut.
İlk
tekniğimizin adı balık kılçığı tekniği
yani aslında biraz problem çözmeye dayalı bir teknik olsa da kişinin çözüme
ulaşması kadar fikre ulaşması da hemen hemen aynı yollardan geçmektedir.
Japonların çözüm oluşturmak adına kullandıkları bu teknik bir problemin ana
nedene varana kadar çok fazla alt nedenlerden oluşmasına dayalıdır. Biz de bunu
fikre ilerlemenin alt yolları olarak değiştirip ilerleyeceğiz. Fikrimizi
balığın ana kılçığı olarak belirleyelim fakat omura bağlı olan diğer
kılçıklardan başlayalım. Örneğin ana fikre gidecek yollara bakalım. Konumuz
yeni bir mobilya üretmek olsun.
Ne tarz bir mobilya istiyoruz?
Evde neler
yapıyoruz vaktimizi en yoğun hangi alanda geçiriyoruz?
- En önemli unsur herkesin de dikkat
ettiği gibi rahat olması
- İkinci unsur gerekli ihtiyaçlarımızı
el altında bulundurabilecek bir yapıda olmalı
- Üçüncü unsur portatif olsun veyahut
yer kaplamasın
Şimdi
yukardaki maddeler bize neleri anlatıyor? Öncelikle evimizde en yoğun zaman
geçirdiğimiz nokta şahsa göre değişkenlik gösterse de ortak noktadan yola
çıkabiliriz. Eve geldik yemeğimizi yedik günlük sohbetimizi edebilmek ya da
rahat edebilmek için koltuğumuza uzanıp bir yandan internet turumuza devam
ederken aynı zaman da evdekilerle de sohbetinize devam edebilmelisiniz, sohbet
esnasında birde yiyecek içecek alanınız olmalı değil mi sehpaydı şuydu buydu
uğraşmamak gerek. Hepsi oldu olacak bilgisayar sonrası kitaplığa gitmek yerine
kitaplar elinizin altında olsa fena olmaz mı? E madem kitap okuyacağız
evdekilerin uykusu gelip diğer odalara gittiyse ışık göze çarpmasın diye bir de
spot ekleyelim. Bilgisayardı, tabak bardaktı, kitaptı koltuktu derken bunca
eşya bir arada dağınık gözükmesin şimdi bir de bunları zorlanmadan
kapatabileceğimiz birde gömme alan fena olmazdı. Tembel yapıda rahatına düşkün
arkadaşlar için ideal olan bu ürün aslında ihtiyaçlarımız doğrultusunda yapısal
olarak neleri barındıracağını bizlere belirletti geriye kaldı bunu doğru bir
sistem ile tasarlamakta. E onu da biz bırakalım da marangozların işi olsun. Biz
gereklilikleri bulduk onlara da yapması kaldı. Kılçıklar bizden omuru da
birleştirmek onlara kaldı.
Fikirler en
olmayacak yerde birden karşınıza çıkıverirler. Bazen siz fikirlerinizin
peşinden koşarsınız ama onların bir türlü yakalanası gelmez. Çokta önemli değil
gelin size işe yarar bir diğer teknikten bahsedeyim. İş yerinizde patronunuz
sizden yeni bir ürün elde etmenizi istedi. Bu durumda öncelikle ürünü elde
edebilmek adına nereden başlayacağınızı bilmek gerekir. Tabi ki fikir!
İlişkilendirme
ve Birleştirme Tekniği
Öncelikle
yeni ürün için müşteri portföyünüzü bilmeniz gerekiyor. Bu durumda işletmenizin
olağan müşteri potansiyel yaşlılar ise standardın dışına çıkıp bu seferde
portföyü gençler olarak tercih edelim. Gençlerin tüketim alışkanlıklar arasın
da en üst sırada teknoloji yer aldığını var sayalım. (Bunu gerçekten varsaymak isterdim
fakat sanırım hepsi gayet teknoloji bağımlıları) Teknolojik ürünler arasında en
yoğun talepte telefonlarda. İlk kelimemiz ‘Telefon’.
İkinci sırada en yoğun alışverişleri diyelim ki kıyafet. Kıyafet alımında en
yoğun satışta ürün olarak ‘kot ceket’
diyelim. Bizlere şimdi bu iki kelime arasında bir ilişkilendirme yaparak
gerekli ürünü elde etmek kaldı. Bu tekniğe örnek olarak kot ceketin kol
bölümüne şeffaf bir cep yaparak telefonlarını çıkartmadan kolları üzerinde
kullanabilecekleri bir aparat ya da kumaş üretim fikrini sunabilirim. Siz
patronunuza ne önerirdiniz? Yorum alanına fikirlerinizi mutlaka bekliyorum.
DİPNOT:
Önce ihtiyaçlarınızı saptayın, sonra ihtiyaçlarınızı nasıl karşılayacağınızı
tasarlayın.
Yorumlar
Yorum Gönder